5 kunstprojekter i Københavns
offentlige rum
Oplevelsen af at høre til er grundlæggende for
hvordan vi
forholder os til vore omgivelser. At føle et
tilhørsforhold til en gruppe mennesker, eller et sted, er
afgørende for hvordan vi opfatter os selv og verden omkring
os
– det er med til at bestemme vor identitet, og selve den
måde vi interagerer med omgivelserne på.
How do you belong? er et kunstprojekt, der sætter fokus
på
forskellige aspekter og betydninger af det at høre til. Med
udgangspunkt i spørgsmål, der knytter sig til
mobilitet,
migration og kulturel oversættelse har fem kunstnere bosat i
København, Berlin og Rotterdam skabt en række
tankevækkende, poetiske og humorfyldte projekter til
forskellige
offentlige rum i København.
Verden er præget af en konstant bevægelse af
mennesker som
en konsekvens af globaliseringens økonomiske og sociale
implikationer, såvel som konflikter og krige. Dette betyder
at
sammenhænge mellem mennesker og steder kontinuerligt
nedbrydes,
redefineres og skabes på ny. Disse sammenhænge
udgør
et komplekst landskab af behov, interesser og funktioner i
mødet
mellem det lokale og det globale. How do you belong? reflekterer over
hvordan forskellige tilhørsforhold er afgørende
for vores
måde at navigere i tilværelsen på. Ved
hjælp af
forskellige kunstneriske greb peger projektet på
spørgsmål som: hvad vil det sige at
høre til i
Danmark i forhold til identitetsopfattelsen for den enkelte, og hvilke
forestillinger om fællesskab knytter sig hertil? Hvilke
individuelle og samfundsskabte billeder, historier og myter ligger der
i opfattelsen af at høre til et sted og hvordan afspejler
det
sig i vore omgivelser? Hvordan manifesterer disse
spørgsmål sig som måder vi
omgås hinanden og
indretter os på? Hvordan forhandles konflikter med rod i
sociale,
etniske eller nationale grupperinger i offentlige rum? How do you
belong? er en række midlertidige kunstprojekter produceret
specifikt til Københavns offentlige rum da det netop er i
offentlige rum, at modsatrettede interesser og behov mødes
og
hvor forhandling af holdninger, livsformer og identiteter finder sted.
Ønsket med projektet er at pege på andre
måder at
forstå det komplicerede netværk af
sammenhænge mellem
mennesker og steder, der udgør vore omgivelser.
How do you belong? er støttet af
Københavns Kommune og
Kunstrådet. Projektet er kurateret af Johanne
Løgstrup og
Katarina Stenbeck. Tak til: Mads Elling, Rie Hammer, Anders Gaardbo
Jensen, Christof Niemiec, Pulsk Ravn og Nis Rømer.
PRESSEMEDDELELSE
download
pressemeddelelse (.doc)
HARTMUT STOCKTER_Ponganer for en dag
13. april - 6. maj
Åbning 12. april kl.17:00
Istedgade 67b, 1650 København V
Åbent dagligt 11:30 - 19:00
NERMIN DURAKOVIC_My temporary asylum residency
19. april - 6. maj
Gangstien mellem Klaksvigsgade og Artillerivej, 2300
København S
ROBERT HAMELIJNCK & NIENKE TERPSMA_Fucking Good Art
Diverse kunstboghandlere og udstillingssteder i København,
Berlin og Rotterdam
Launch: Kunstpublikationer anno 2007, OVERGADEN - Institut for
Samtidskunst, Overgaden neden Vandet 17, 1414 København K
21. - 22. april kl. 10:00 - 17:00
HESTER OERLEMANS_LANDING-BAR
Folkets Park, Stengade 50, 2200 København N
26. - 28. april kl. 19:00 - 22:00
SPACECAMPAIGN_Perker Singers
Obs obs
Det eksotiske kor synger kun én gang.
Fredag den 27 kl 15.00 i Nyhavn
Gå ikke glip af en unik oplevelse!
Vel mødt
HARTMUT
STOCKTER_Ponganer for en
dag
Fra den 13. april til den 6. maj huser et butikslokale på
Istedgade konsulatet for den fiktive stat Ponga. På
konsulatet er det muligt at opnå statsborgerskab for en dag
og få udstedt pas komplet med officielt stempel og pasfoto.
Konsulatet rummer desuden omfattende information om øriget
Ponga, en moderne nation med en etnisk blandet befolkning, der er kendt
for deres sympatiske væsen og udsøgte levevis.
Hartmut Stockters projekt Ponganer for en dag peger på de
betydninger, symboler og fortællinger der knytter sig til
nationale identiteter. Han tilbyder alle interesserede statsborgerskab
til Ponga og mulighed for at blive fri fra de fordomme, der
måtte følge med ens oprindelige nationalitet - om
ikke andet så blot for en dag.
Se billeder
NERMIN
DURAKOVIC_My temporary asylum residency
Udgangspunktet
for Durakovic’ værk er de fysiske rammer, der
udgjorde hans
hjem i forskellige danske asylcentre, hvor han og hans familie
tilbragte omkring fire år. I en række grafiske
illustrationer gengiver han i et stiliseret sprog de rum familien har
boet i, som
de var indrettet før de blev taget i
brug. Tegningerne
afspejler rummenes enkle og standardiserede indretning og kan
ses, som en slags skemaer over de
møbler og genstande man i Danmark mener, er de vigtigste for
at kunne etablere et hjem.
Ved
hjælp af sin
personlige historie undersøger Durakovic forestillinger om
hvad der udgør de basale behov i forhold til det at skabe
sig
et hjem og den betydning hjemmet har for det at høre til et
sted.
Se
flere billeder
ROBERT
HAMELIJNCK & NIENKE TERPSMA_Fucking
Good Art
Fucking Good Art er et fanzine, der beskæftiger sig med
kritisk
refleksion over kunstverdenen lokalt og internationalt. Zinet, der
udkommer ca. tre gange årligt, tager i hvert nummer
udgangspunkt
i en lokal europæisk kunstscene. Redaktørerne
Hamelijnck
& Terpsma ser sig som åbensindede
observatører, der
med en udefrakommendes blik kortlægger forskellige
kunstsceners
karakteristika og aktuelle problematikker. Resultaterne af deres
undersøgelser kan læses i FGA, der er sammensat af
interviews, kortere tekster og visuelt materiale udarbejdet af
redaktørerne selv og de personer de har været i
kontakt
med under deres research. FGA the Copenhagen edition består
af to
versioner, en dansk og en eksport version. De to versioner adskiller
sig indholdsmæssigt fra hinanden, idet de hver især
indeholder informationer om den danske kunstscene, hvis relevans
afhænger af om læseren befinder sig i Danmark eller
udlandet.
FGA the Copenhagen edition bliver distribueret under OVERGADENs
mini-messe for kunstpublikationer, og vil derefter være at
finde
på en række københavnske
udstillingssteder.
Eksport-versionen distribueres gennem diverse kunstboghandlere i Berlin
og Rotterdam. Begge versioner kan desuden læses på www.fuckinggoodart.nl,
hvor yderligere information om FGA og tidligere numre findes.
Klik på billedet ovenfor for at læse forsiden
HESTER
OERLEMANS_LANDING-BAR
Den
Berlin-baserede kunstner Hester Oerlemans LANDING-BAR
er en installation, der inkorporerer en bar, en film og et
soundtrack. Både filmen og soundtracket er komponeret af
optagelser af fly der lander. Installationen er bygget op af
højttalere og ølkasser, og placeret i Folkets
Park på
Nørrebro skaber den således en situation, hvor man
kan
lege 'plane-spotter', få sig en øl, falde ned og
lande i
grønne omgivelser. LANDING-BAR udgør
en slags midlertidig social skulptur, der finder
sted i tre dage. Modsat
de fleste filmede gengivelser af fly, der lander, er Oerlemans
er ikke optaget af at fange den perfekte landing. Hun er snarere
interesseret i det usikre moment lige før flyets hjul
når
landingsbanen, hvor maskinen er ustabil og hvor
skrøbeligheden
bliver tydelig. Med dette fokus peger Oerlemans på de
forventninger og symbolske betydninger, der ligger i det at lande, at
ankomme eller vende tilbage til noget eller nogen.
Se flere
billeder
SPACECAMPAIGN_Perker Singers
Fredag den 27 april inviteredes Papaya koret til at
optræde i Nyhavn med deres afrikanske sange og danse.
“Vi har efterhånden erkendt, at vi ikke er afrikanere, og
lige gyldigt hvor meget vores hjerter end banker for det, og hvor
hårdt vi end forsøger, så bliver det aldrig helt det
samme. Den specielle afrikanske klang, rytme, dans og stemning lyder
måske enkel, men er ikke så let at genskabe for os
nordeuropæere. Derfor har mange af vores afrikanske sange
fået et personligt ”papayansk” præg. Med stor
kærlighed og respekt for det afrikanske, præsenterer vi
gennem vores egne arrangementer deres musik på vores måde
og gør hvad vi kan for at bibeholde den rigtige afrikanske klang
og stemning. Der er ingen af os i Papaya, der forstår eller taler
noget afrikansk sprog særlig godt. Men vi ved alligevel altid,
hvad vi synger om.” www.papaya.dk
Se flere billeder
OM KUNSTNERNE
Robert Hamelijnck &
Nienke Terpsma
Hamelijnck og Terpsma er redaktører af fanzinet Fucking Good
Art, der beskæftiger sig med kritisk refleksion over
kunstverdenen lokalt og internationalt, og som siden december 2003 er
udkommet ca. tre gange årligt. I FGA kan man gennem anmeldelser
af bøger og udstillinger, interviews med forskellige kulturelle
aktører, herunder kunstnere og kuratorer, samt et alsidigt
billedmateriale få en indføring i aktuelle problematikker,
der knytter sig til den givne udstillingssituation. Redaktørerne
betragter sig som åbensindede observatører, der med den
udefrakommendes blik kortlægger forskellige kunst- og
kultursceners karakteristika. Resultatet af deres undersøgelser
kan også læses på hjemmesiden www.fuckinggoodart.nl,
der også fungerer som procesorienteret arkiv og dokumentation for
tidligere udstillingssammenhænge.
Hester Oerlemans
Den Berlin-baserede kunstner Hester Oerlemans arbejder med en bred
vifte af kunstneriske udtryk, herunder maleri, tegning, video og
keramik, men ofte skaber hun installatoriske værker, der fungerer
som enten stedsspecifikke nedslag eller event-baserede, sociale
skulpturer. Oerlemans’s kunst kommentarer i kraft heraf på
hverdagssituationer, især som de udspiller sig i det offentlige
rum. Oerlemans praksis er overordnet set konceptuelt funderet, og kan
ydermere kendetegnes som et forsøg på at forskyde sociale
konventioner og vore normalopfattelse af individet.
Hartmut Stockter
Stockter arbejder ofte med skulpturelle interventioner, der funktionelt
såvel som konceptuelt udsiger noget om menneskets forhold til
sine omgivelser – både de naturmæssige og de
kulturelle. På romantisk og humoristisk vis tager værkerne
sig således ofte ud som tekniske, maskin-æstetiske
raffinementer, der på samme tid inddrager det naturlige og
utopiske i sit samlede udtryk. Stockters værker har ofte karakter
af videnskabeligt opfindelsesarbejde, som eksempelvis soloudstillingen
”Wundergarage” på Kirkhoff i 2005. Udstillingen, som
med kunstnerens egne ord havde til hensigt at ”lave hverdagen om
til en opdagelsesrejse – et eventyr”, bestod af materialer
som træ, gummi og kobber, dyr og planter, samt ikke mindst
fiktive personligheder og deres livshistorie, og skabte derved på
associativ vis indtryk af tidlig industrialisering og spøgefuld
opfindsomhed.
Nermin Durakovic
Durakovics værker er som oftest selvbiografiske, og omhandler
primært hans opvækst i Eksjugoslavien og på
asylcenter i Danmark. Værkerne – udført i
forskellige medier, herunder collage, tegning og video –
kommunikerer på enkel og direkte vis spørgsmål
knyttet til standardisering og normaliseringstvang, samt ikke mindst
generations- og samfundsmæssige identitetsproblematikker. Med
udgangspunkt i mennesker og begivenheder, som eksempelvis ikoner fra
sports- og underholdningsindustrien, og undersøger Durakovic
kulturelle og sociale faktorer, der har været med til at
præge hans generation.
SPACECAMPAIGN
SPACECAMPAIGN er et politisk orienteret projekt som ofte har iscenesat
anti- stereotype situationer med høj medie appeal i håb om
at påvirke massemediernes dominerede repræsentationer af
etniske minoriteter. Ofte udføres disse aktioner i forbindelse
med bestemte begivenheder i offentlige rum. Under EU-topmødet i
Gøteborg iværksattes projektet ”Göteborg”
(2001), i hvilket en afrikansk tørklædeklædt kvinde
deltog i en demonstration i protest mod Schengen-aftalen og Forte
L´Europe. Et andet eksempel er ”Hvem kan blive
statsminister i Danmark?” (2004), der aftegnede en valgsituation,
hvor en afrikansk kvinde udnævnte sig som mulig kandidat til
statsministerposten i Danmark med valgplakaten ” Jeg er Danmark-
Stem Danskt!”. Udover performance-aktioner omfatter
SPACECAMPAIGNs kommunikations-midler også plakater,
klistermærker, T-shirts, pressekort, foredrags- og
debatvirksomhed, samt undervisning.
|